יום שני, 15 ביוני 2020


       נתניהו מקבע את העיקרון האנטישמי כמדיניות ישראל
                                                מאת: עמוס גבירץ
   יש סבות רבות מדוע להתנגד לתכניתו של נתניהו לספח התנחלויות ואת בקעת הירדן הכבושה. אני ארצה להתמקד במשמעות אחת של תכנית זאת: סיפוח ללא אזרוח של התושבים הפלסטינים החיים בשטחים המסופחים, משמעותו שישראל עושה הבדל מפלה חוקי, בין יהודים ללא יהודים. בכך ישראל נותנת צידוק אידיאולוגי וחוקי להפליה דומה של יהודים בארצות שונות בעולם.
   אפשר לטעון נגדי, שממילא ישראל מפלה את אזרחיה הפלסטינים. זה נכון. העניין הוא שכמעט ואין חוקי הפליה נוסח חוקי האפרטהייד. כרגע אני זוכר שני חוקים חשובים בהם יש אפליה בחוק: חוק השבות, המכיר בזכות השיבה של יהודים בלבד לישראל, תוך הימנעות מזכות השיבה של הפלסטינים, הוא המובהק שבחוקים המפלים. חוק הלאום הוא חוק חדש מבית היוצר של הימין הישראלי, שמקבע את יתרון היהודים על האזרחים הפלסטינים במדינה ומהווה מגמת חקיקה מפלה בגלוי. עד כה ארגוני זכויות אדם נאבקים נגד שימוש מפלה בחקיקה הנראית כנייטראלית (כמו חוקי קרקעות ותכנון ובנייה), כנגד המיעוט הלא רצוי במדינה. עכשיו נעבור למאבק נגד חוקים מפלים, בדיוק כפי שהיה במאבק נגד חוקי האפרטהייד בדרום אפריקה וחוקי הגזע במדינות הדרום של ארה"ב.
   אפשר לטעון נגדי שאין הבדל בין המצב העכשוי בשטחים הכבושים למצב שיהיה לאחר הסיפוח. יש אמת בטענה, אבל עד עכשיו אפשר היה לטעון שמדובר במצב זמני הנתון לשינוי, בכפוף למשא ומתן מדיני לפתרון המחלוקות בין הצדדים. סיפוח ללא אזרוח, מקבע בחוק את מצב האפליה והפגיעה השיטתית נגד האוכלוסייה הפלסטינית.
   מנהיגי הימין הישראלי, כמו כל השאר, נזעקים תמיד לשמע התקפות אנטישמיות נגד המיעוט היהודי בארצות שונות בעולם. ההתנגדות לאנטישמיות מבוססת על ערכים אוניברסאליים השוללים פגיעה באנשים, הנובעת משייכותם ולא ממעשיהם. הרי האנטישמיות היא סוג של גזענות: אתה פוגע באדם לא בגלל מעשיו, אלא בגלל שייכותו. והנה אותה ממשלה המגנה כל תופעת אנטישמיות בעולם, פועלת בדיוק לפי אותו עיקרון הפעולה של האנטישמים. היא פוגעת בבני אדם שכל פשעם שנולדו פלסטינים ולא יהודים!
   אבל כאן זה הרבה יותר חמור. היום רוב הפגיעות האנטישמיות ביהודים נעשות בידי יחידים וארגונים גזעניים. כמעט ואין פגיעה במיעוט היהודי מטעם שלטון הרוב. אצלנו יש פגיעה בפלסטינים מצד יחידים וארגוני ימין קיצוני, אבל עיקר הפגיעה בהם, בישראל ובשטחים הכבושים, נעשית בידי הממשלה!
   ממשלת ישראל מנצלת את התקיפות האנטישמיות נגד יהודים לצרכיה הפוליטיים. המאבק באנטישמיות מנוצל לשמירת רגשות האשם של העולם הנוצרי כלפי היהודים, כדי להשתיק ביקורת על מעשיה הלאומניים-גזעניים נגד הפלסטינים בישראל ובשטחים הכבושים. לתדהמתי זה מצליח. עד היום לא העזה אף ממשלה להצביע על הצביעות של ממשלת ישראל.
   מי שבאמת מתנגד לאנטישמיות חייב להיות ישר ולהתנגד לפגיעה השיטתית של ממשלת ישראל באזרחיה הפלסטינים ובאוכלוסייה הפלסטינית הכבושה.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה