יום ראשון, 10 ביוני 2018


                               הייתכן שעבריינים יהיו שופטים?!
                                                     מאת: עמוס גבירץ
   בואו נחשוב על מדינה שממנה עבריין להיות שופט בבית המשפט שלה. כמובן שמערכת המשפט של אותה מדינה תאבד את אמון הציבור.
   לפי אמנת ז'נבה הרביעית – המהווה חלק מהמשפט הבינלאומי – העברת אוכלוסיה של המדינה הכובשת לשטחים כבושים, אינה חוקית. להבנתי, מזה נובע שכל ההתנחלויות שהקימה ישראל בשטחים שנכבשו ב-1967 אינן חוקיות וכל המתנחלים עבריינים.
   ישראל החליטה להתעלם מההגבלות שמטיל החוק הבינלאומי על הקמת התנחלויות בשטחים הכבושים והנובע מכך. כאשר נדרש בית המשפט העליון של ישראל לפסוק בשאלת חוקיותן של ההתנחלויות, הוא סירב לדון בכך, בטענה – בעיני מאוד מוזרה - שמדובר במדיניות כוללת של הממשלה ואין לו מעמד לדון בכך. ואני לתומי חשבתי שכל פעם שבית המשפט דן בטענות כנגד מעשי הממשלה – הנעשים מתוך מדיניות – הוא עוסק בביקורת של מדיניות הממשלה או במעשים הנובעים ממנה.
   בחוות הדעת המייעצת מ-2004 קבע בית המשפט הבינלאומי לצדק בהאג, בין השאר, שאמנת ז'נבה הרביעית חלה על הגדה המערבית ושכל ההתנחלויות אינן חוקיות. להבנתי, מזה נובע, שכל אלה שהתנחלו מרצונם בשטחים הכבושים הם עבריינים. האו"ם אימץ את ההחלטה האמורה בעצרת הכללית (20.7.2004), וכן במועצת הביטחון של האו"ם (החלטה 2334 מ-23.12.2016).
   ישראל ממשיכה להתעלם מחוות הדעת האמורה ומאישורה באו"ם. היא יכולה לעשות זאת כל עוד יש לה גיבוי מארה"ב.
   כחלק מההתעלמות, היא מינתה שופטים לבתי המשפט שלה, שאני חושש, שלפי החוק הבינלאומי הם עבריינים. המפורסם ביניהם הוא שופט בית המשפט העליון של ישראל נועם סולברג.
   מן ההגינות היה, ששופטים החיים בהתנחלויות, או קשורים אליהן, יימנעו מלעסוק בנושאים הנוגעים לשטחים הכבושים. לצערי לא כך הדבר. רק בזמן האחרון (24.5.2018), אישר בית המשפט העליון להרוס את כל בתי הכפר חאן אל אחמר, כאשר השופט נועם סולברג ישב בראש ההרכב שדן בעתירה של תושבי חאן אל אחמר למנוע את הריסת כפרם, ומנגד של מתנחלים מכפר אדומים הסמוך, שדרשו להרוס את כל בתי הכפר הבדואי השכן.
   האם אין כאן מצב אבסורדי וחמור בו אנשים שלהבנתי הם עבריינים לפי החוק הבינלאומי, פונים לשופטים שלהבנתי לפי אותו חוק גם הם עבריינים, כדי שאלה יורו למדינה להעביר בכפייה אוכלוסייה כבושה! האם אין זה פשע מלחמה כשלעצמו?! האם לא נשלם על כך מחיר?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה