יום שני, 9 באוקטובר 2017

                                   ההתנחלויות מסכנות את קיומנו
                                                   מאת עמוס גבירץ
   כל מי שעוקב אחר סאגת הבנייה בהתנחלויות, מבין שכל המפעל הזה יכול להתקיים רק בזכות נכונותה של ארה"ב לתמוך בו – תוך הצהרות התנגדות לו. כמו שבסיני ובעזה ההתנחלויות לא מנעו פינוי, כך גם בגדה המערבית ובגולן הן לא ימנעוהו. ההבדל היחיד יהיה במחיר. פינוי ההתנחלויות בגדה המערבית עלול לגרום למלחמת אזרחים ולחורבן כלכלי. מבחינה זאת ההשקעה האדירה שהשקיעו כל ממשלות ישראל במפעל ההתנחלויות, עלולה להסתבר כהשקעה במלחמת אזרחים עתידית, עד כדי החרבת המדינה.
   הסחרור שתקף את החברה הישראלית בעקבות הניצחון המהיר במלחמת 1967, גרם לממשלת ישראל לדחות את הצעת השלום של מצרים ולמלחמת 1973, שאילולא הספקת הנשק המהירה של ארה"ב, יכלה לערער את קיומה של ישראל. הניצחון שוב גרם לזחיחות דעת, שאפשרה את המשך מפעל ההתנחלויות וסרבנות השלום של ממשלות ישראל.
   השלום עם מצרים, נעשה בקונטקסט של המלחמה הקרה, כאשר מצרים שינתה אוריינטציה, מסובייטית לאמריקאית. חלק מהעסקה, היה לחץ אמריקאי על ישראל, לצאת מסיני תמורת שלום. שום לובי יהודי רציני בארה"ב לא היה יכול לעמוד נגד האינטרס האמריקאי. יש לזכור שהלובי היהודי בארה"ב יכול להיות משפיע, כל עוד הוא נאמן לאינטרסים של ארה"ב. ראש הממשלה בגין, שאידיאולוגית רצה לספח את סיני לישראל, העדיף את שמירת היחסים המיוחדים עם ארה"ב – כאינטרס קיומי של ישראל – על מימוש האידיאולוגיה שלו לספח את סיני.
   ישראל נמצאת באזור שברובו המכריע, אינו רוצה בקיומה. לכן עורף התמיכה שלה מהותי לקיומה. היום ארה"ב בשל האינטרסים שלה וגרמניה עם אירופה מאחוריה, מהוות את עיקר עורף התמיכה של ישראל. אם האינטרסים של ארה"ב ישתנו (זכרו מה קרה ליחסים עם צרפת, לאחר יציאתה מאלג'יר), או שהיא תאבד את מעמדה כמעצמה מספר אחת, בנוסף להחלשת זיכרון השואה, ישראל עלולה לאבד את עיקר עורף התמיכה שלה. כבר היום, בגלל מעשי הכיבוש, יש שחיקה מתמדת במעמדה של ישראל במערב. זה בעוד שלפלסטינים יש עורף תמיכה של כל העולם הערבי והמוסלמי. נכון, כרגע העולם הערבי והמוסלמי עובר משבר נורא, אבל הוא לא הולך להעלם מהמפה.
   במציאות של היום – עוד מלפני פרוץ המשבר - הליגה הערבית וההנהגה הפלסטינית מציעות לנו להיכנס להסכמי שלום, שיכללו החזרת השטחים הכבושים, תוך חילופי שטחים, שיאפשרו לרוב ההתנחלויות להישאר במקומן, וכנראה עסקה של פליטים תמורת ההר בירושלים. הסכם כזה יכול למתן את סכנת מלחמת האזרחים ולהוריד באופן דרמטי את עלות החזרת המתנחלים ארצה. במילים אחרות, צמצום הסכנה לקיומה של ישראל כתוצאה מהיציאה מהשטחים הכבושים. כל השתהות, עלולה להביא אותנו ליציאה מהשטחים בתנאים הרבה יותר קשים ובמחירים הרבה יותר גבוהים. כל הניסיונות של ממשלת הימין למנוע את זה, רק מסכנים את קיומה העתידי של ישראל.

   ללא עורף תמיכה רציני, ו/או הסכמי שלום עם הארצות הסובבות אותנו, ישראל לא תוכל להתקיים, על אף עוצמתה הצבאית. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה