יום שישי, 8 בינואר 2016


מניפולציה של אנשי הימין
                                                                   מאת: עמוס גבירץ
   התגובה הראשונית שלי לתוכנית "עובדה" בערוץ 2 הייתה הסתייגות ממעשהו של עזרא נאוי. להסגיר אדם, שניתן להניח, שיעבור עינויים נוראים, ויוצא להורג, זה דבר נורא. אני לא הייתי עושה זאת. במחשבה שנייה, הבנתי את המניפולציה שאילנה דיין וצוותה נפלו לתוכה. להביא עדות של איש ימין קנאי שהתחזה לאיש שמאל, כדי להפליל אנשי שמאל. זה לא ראוי בעיניי. אנשי השמאל נאבקים באנשי הימין – השודדים אדמות לא להם משכניהם הפלסטינים - שנים רבות. את זה כמובן לא הראו.
   בתכנית לא הראו את המאבק הממושך שמנהלים עזרא נאוי וחבריו נגד ניסיונות הגירוש של האוכלוסייה הפלסטינית מכפריה ואדמותיה בדרום הר חברון. התוכנית לא טיפלה בהתקפות של מתנחלים נגד חקלאים פלסטינים היוצאים לעבד את אדמתם או לרעות את צאנם. ברוב המוחלט של המקרים הצבא מגרש את הקרבנות ומלוויהם מהשטח. המשטרה "מצליחה" לא לתפוס את התוקפים. הטיפול של הצבא והמשטרה בעימות הממושך והאלים בין המתנחלים לפלסטינים איננו ראוי. את הפלסטינים הקורבנות (אלה שמבקשים לעבד את אדמתם) בקונפליקט הפכו לפושעים ואת הפושעים (אלה שמבקשים למנוע מהם להתפרנס בכבוד) הפכו לקורבנות.
   צה"ל כבר ביצע כמה גירושים של כפרי מערות באזור. בעבר הצלחנו להחזיר חלק מהמגורשים בעזרת צווי ביניים של בג"צ. נדגיש שסכנת הגירוש מרחפת כל הזמן מעל ראשה של האוכלוסייה הפלסטינית באזור. צה"ל אינו מפסיק להטריד את האוכלוסייה הפלסטינית באזור: הורס בתים, מפקיע אדמות, מכריז על אדמתם כאדמת מדינה, מכריז על שטחי אש, שמורות טבע ואתרים ארכיאולוגיים, כל זאת כדי לגזול מהפלסטינים את אדמתם. הצבא לא מסתפק בהפקעת אדמות הוא גם סותם בורות מים, חוסם דרכים, מחרים מכליות מים וכלים חקלאיים.
   במציאות הנוראית הזאת יש שלא עומדים בלחץ ולבסוף מוכרים את אדמתם. את המצוקה של האיכר חסר האונים מנצלים סוחרי הקרקעות. כמובן, שאף פלסטיני לא קונה מהם את האדמות, ביודעם את הצפוי להם. אז בעזרת אנשי קש, ותורמים מחו"ל מתנחלים קונים את האדמות האלה. הזעם הנורא כלפי סוחרי קרקעות מובן. לא פלא שהפלסטינים מתייחסים לסוחרי האדמות האלה כאל השפלים שבבוגדים.
   כאשר לא נחשפים למציאות הזאת, קל לשפוט את עזרא נאוי לחומרה. וזה מה שעשתה תוכנית "עובדה". זאת דילמה קשה למי שנחשף למצב המורכב בדרום הר חברון. השאלה הגדולה: כיצד מפסיקים את פעילותם של סוחרי אדמות מבלי לגרום למותם? ועוד לפני כן, כיצד מפסיקים את הגיהינום עלי אדמות שצה"ל והמתנחלים עושים לפלסטינים באזור דרום הר חברון.
   זאת הדילמה שבפניה ניצבו עזרא וחבריו. חשבו על גורל פלסטיני, שאחד מבני משפחתו מכר ללא ידיעתו את חלקו באדמה. כעבור מספר שנים, באים בשם "החוק" ומסלקים אותו מאדמתו! ממה הוא יתפרנס? ממה יאכיל את משפחתו?
   באווירת העליהום המתנהלת היום בארץ כנגד ארגוני זכויות האדם, נפלה אילנה דיין וצוותה בתכניתם "עובדה" קורבן למניפולציה של אנשי הימין הקנאי, ותרמה לדה לגיטימציה של ארגוני זכויות האדם בארץ. אני מקווה שהיושר האינטלקטואלי של אילנה דיין יביא אותה לעשות תכנית נוספת שתראה את המציאות בדרום הר חברון.

 

 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה